torsdag den 15. august 2013

The Liar, af Stephen Fry

 "The Liar", af Stephen Fry, udgivet i 2004 (org.udg. 1991), forlaget Arrow Books, 5/5 stjerner
"Not one word of the following is true"
Adrian Healey er en løgner, ikke en ond en af slagsen, men han krydrer hverdagen med store og små mere eller mindre hvide løgne. "The Liar" er en roman, der til dels omhandler Adrians barndom og ungdom, men som også har et underliggende mysterium, den nærmest krimiagtige del af romanen udtrykker sig i begyndelsen kun igennem små tekststykker før hvert kapitel, hvor små fortællinger om unavngivne personer er skrevet i kursiv. Efter Adrians år på "public school" befinder han sig på Cambridge, hvor det er mødet med Professor Donald Trefusis, der skal vise sig at forme hans tilværelse. "The Liar" udmærker sig ved, at læseren hele tiden overraskes, specielt hen imod slutningen vendes tingene igen og igen på hovedet, og hverken hovedpersonen eller læseren ved, hvad der er fantasi eller virkelighed, romanen er et spind af løgne og fiktive hændelser, der i de sidste kapitler optrevles og forløses.
 
Stephen Frys romandebut med selvbiografiske træk er intet mindre end en rigtig god bog. Sproget flyder, og jeg kunne næsten ikke lægge den fra mig, da jeg først var kommet godt i gang. Det er utroligt tydeligt, at bogen er skrevet af Fry, når man kender ham fra "QI", "A bit of Fry and Laurie", hans selvbiografier eller et af hans mange tv programmer, kan man straks genkende ikke bare sproget men også humoren, for der er også masser af humor i romanen. Specielt portrættet af den engelske "public school" har nogle rigtig sjove iagttagelser.

“He had quickly happened upon the truth which many lonely contemporaries would never discover, the truth that everybody, simply everybody, was panting for it and could, with patience, be shown that they were panting for it. So Adrian grabbed what was to hand and had the time of his life genitally - focusing exclusively on his own gender of course, for this was 1973 and girls had not yet been invented.”

Romanen er bygget op af Adrians minder, fortællinger og løgne, og er derfor et spind af historier i en "tilfældig" rækkefølge, at handlingen ikke fortælles kronologisk, benytter Fry sig fortrinligt af, han lader historien optrevle sig selv mere og mere, indtil man til slut får løst alle de små gåder og ubesvarede spørgsmål. Adrian er upålidelig, og hans karakter er egentlig ikke særlig elskværdig, men man kommer som læser alligevel til at holde af ham. Det er Frys fantastiske evne til at beskrive sine karakterer, der gør denne bog til noget helt specielt, for ligesom man forsøger at løse det bagvedliggende mysterium, skal man også gennemskue karaktererne.
 
Denne bog imponerede mig mere, end jeg havde troet den ville, jeg blev grebet af historien og Frys dejlige fortællerstemme. Den foregår i et på én gang hæsblæsende og roligt tempo med masser af chokerende tanker om sex og løgnagtigheder alt sammen fortalt med masser af humor.
 
"The Liar" er et rigtig godt blandingsprodukt; den har elementer af spionromanen, det er en dannelsesroman og et portræt af det engelske skolesystem. Det er en utrolig spændende bog, som bare blev ved og ved med at overraske mig, en virkelig flot debutroman fra Stephen Fry, hvis bøger jeg glæder mig til at læse endnu flere af.
 

2 kommentarer :

  1. Den lyder fantastisk. Intet mindre. Jeg glæder mig sådan til at dykke ned i Frys forfatterskab.

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig til at høre, hvad du synes om hans skriverier, når du begynder at læse noget af ham! :)

      Slet