fredag den 4. oktober 2013

Hunger Games - the movie




Det er ikke mange uger siden, at jeg læste Huger Games trilogien (anmeldelser på de sidste to bøger er på trapperne), jeg havde bare ikke set filmatiseringen af den første bog endnu, så Rikke og jeg bestemte os for at holde en hyggeaften, så jeg kunne få set filmen. Jeg må sige, at den på mange punkter virkelig levede op til forventningerne, jeg var jo rigtig begejstret for bogen, hvilket faktisk overraskede mig, for jeg læser sjældent bøger i den genre, men var utrolig imponeret, faktisk så imponeret at jeg her på bloggen gav den 5 stjerner. Filmen havde en masse gode spændingsmomenter, som var blevet overført rigtig flot fra bog til film. Jeg synes f.eks. at det var en rigtig fin detalje at se bag om the Hunger Games, et valg som jeg faktisk ikke havde forventet ville fungere så godt, som det gjorde, men som, jeg synes, gav en helt anden dybde til spillet. Jeg må dog sige, at der var visse ting, som jeg blev skuffet over, og de fleste har faktisk at gøre med ting, der bliver uddybet i de følgende bøger; f.eks. brochen som Katniss her ikke længere får af Madge, jeg synes historien bag den broche, som man får fortalt i de senere bøger, er så rørende og sådan et stærkt budskab, at jeg er rigtig ærgerlig over, at det ikke var taget med. Også ulvehundene til sidst var jeg skuffet over, jeg synes slet ikke de var skræmmende nok, for i bogen gjorde de virkelig et stort indtryk på mig, detaljen med øjnene synes jeg var så speciel og utrolig skræmmende, at det var ærgerligt, at de i filmen havde valgt ikke at tage det element med.
Når det kommer til castet, må jeg sige, at jeg er godt tilfreds, jeg synes Jennifer Lawrence gør det så fint i rollen som Katniss, og generelt er de fleste af personerne nogenlunde, som jeg havde forestillet mig dem, dette gælder specielt Rue, Caesar og Peeta.  Og hatten af for Effie spillet af Elizabeth Banks som er ramt spot on!

Alt i alt en rigtig god film og en fin filmatisering af en rigtig god og spændende bog. Jeg glæder mig nu meget til at se "Catching Fire" i biografen, og jeg krydser fingre for, at den er mindst lige så vellykket.

2 kommentarer :

  1. Er helt enig med de der hunde .. Hvad var det for nogle forvoksede bulldogs? Der var i hvert fald langt til skræmmende for mig ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg fik også en "vagthunde"vibe fra dem, men skræmmende som i bogen var de i hvert fald langt fra!

      Slet