mandag den 16. december 2013

Stilhed...

 
 
Udenfor synes det som om, vi er havnet i et efterårslimbo, juletiden forbindes med kulde, frost og sne, men i år er det nærmere mudder, regn, tåge og storm. Så jeg sidder inde i stuen og forsøger at finde julestemningen frem på trods af det dårlige vejr, det hjælper lidt med julesmåkager fra min bedstemor, der bager de bedste kager!
Der har været stille her på bloggen; alt for stille! Jeg kan ikke engang fortælle jer hvorfor, for eksamensræset er kun så småt begyndt, så det er ikke derfor, jeg er dog ikke forsvundet helt, og jeg læser også en masse, som jeg nok skal fortælle om i den kommende tid. Jeg har også fået en masse nye bøger, som jeg glæder mig til at vise frem, det er bl.a. fine adventsgaver fra mine søde forældre og et par pakker fra amazon, som jeg kom til at bestille (hovsa!). Så er der jo også en del julebøger, som også nok skal finde vej herind på et tidspunkt, inden vi runder d. 24. december.
Mens vinden rusker i træerne udenfor, har jeg i dag hygget mig med et par kapitler i "Brideshead Revisited" af Evelyn Waugh, jeg er nu nået til tredje kapitel og er allerede overordentlig fascineret af sproget i denne fine roman, den har virkelig formået at ramme den der helt specielle tone fra 1920erne. Af julebøger, der skal læses, kan jeg bl.a. nævne "A Christmas Carol" af Charles Dickens og "Julemandens breve" af J.R.R. Tolkien, jeg har faktisk ikke læst nogen af bøgerne før, og Dickens' er jo en klassiker, som jeg glæder mig helt vildt til at få læst.
Eksamenslæsning byder på helt nye udfordringer, når det kommer til at læse "hyggelitteratur", lystlæsning må ofte stå i baggrunden for alle mulige tekster, som man egentlig ikke har den store lyst til at pløje sig igennem. I år er det en mundtlig eksamen i Europæisk kultur og identitet med lange og svære tekster, der er i vejen for hyggen, for det er ikke lige Nietzsche, Freud, Heidegger og Marx, man har mest lyst til at læse her i juletiden, men sådan er det jo at gå på universitetet, jeg håber da også på, at jeg kan finde tid til mine egne læsningsprojekter samtidig med disse teoretiske tekster.
Så krydser jeg fingre for, at der er kommet ordentlig gang i bloggen igen, og så skal man jo også lige opdateres på bloglovin; længe leve hyggelige overspringshandlinger!
 
Har I travlt her i december, eller slapper I af med en masse gode bøger?

Ingen kommentarer :

Send en kommentar