tirsdag den 11. februar 2014

Currently reading #15



Sneen er atter forsvundet, og jeg er startet på universitetet igen efter to måneder med eksamener, jeg er nu i gang med andet semester af kandidatstudiet på litteraturvidenskab, og jeg nyder allerede at være tilbage på uni. Jeg har endda savnet den daglige togtur og dens medfølgende læseoplevelser. I øjeblikket er det "Amerikanske Guder" af Neil Gaiman, der tager med i tasken, når jeg tager toget til Odense, jeg nyder at læse i toget, for der er masser af tid til at fordybe sig. Indtil videre er jeg nået lidt over 100 sider ind i den, og jeg synes, at den er rigtig spændende. Den ligger langt fra noget, jeg sædvanligvis læser, for den virker indtil nu meget mørk og dyster. Det er mit første møde med Gaiman, og jeg har hørt meget blandede opfattelser af denne roman, så jeg er spændt på, hvordan den udvikler sig. Det er efterhånden lang tid siden, jeg har kunne fordybe mig i en bog, som jeg selv har haft lyst til at læse, for eksamener har fyldt alt for meget igennem de sidste to måneder, så nu nyder jeg, at læse en bog med et spændende plot, og læse en roman af en forfatter, som jeg længe har haft et ønske om at forsøge mig med. Semesterstart bringer altid et nyt overskud for mig, for pludseligt er der mulighed for at læse ikke kun en masse litteratur på studiet, men jeg føler også nu, at jeg kan tillade mig at læse andet end bare tekster, som jeg skal skrive eksamen om.
Et nyt semester bringer jo også en masse nye bøger med sig, og jeg glæder mig bl.a. til at skulle læse "Parade's End" af Ford Madox Ford, for jeg holder rigtig meget af miniserien med bl.a. Benedict Cumberbatch, den ligger klar til at blive læst, når jeg er færdig med Gaiman. Jeg skal også læse "Im Westen Nichts Neues" af Erich Maria Remarque, som jeg har læst før på uni, men som, jeg synes, er rigtig god, så det er spændende at skulle dykke ned i den igen. Der er masser af bøger at gå i gang med, og jeg glæder mig til endelig at have tid til ikke kun at læse for hyggens skyld, men også få læst nogle spændende nye bøger i forbindelse med studiet, det er altid denne opdagelse af spændende litteratur som studiestart medfører, jeg ser frem til, inden jeg skal starte med undervisning igen.
Dette semester byder også på gennemgange af flere bøger, som jeg allerede har læst, bl.a. et kursus, som handler om den gode bog ("What is a good book") her skal vi læse Shakespeares "Romeo and Juliet", "To the Lighthouse" af Virginia Woolf og "The Picture of Dorian Gray" af Oscar Wilde. Bøger, som man allerede har læst, på semesterplanen er ensbetydende med en lettere læsebyrde, som giver mere plads til bøger, der står og kalder på en fra den overfyldte bogreol, så en lille tak lyder til min underviser, for at finde så gode bøger, som jeg også allerede har læst!

 

2 kommentarer :

  1. Åh, jeg glæder mig sådan til at høre din dom over Gaiman! :)

    Og iøvrigt er jeg også kæmpe-fan af gengangerne på vores pensum! Det gør det hele så meget lettere :)

    SvarSlet