tirsdag den 16. juni 2015

Mit hjerte og andre sorte huller, af Jasmine Warga

 
Mit hjerte og andre sorte huller, af Jasmine Warga, udgivet 2015, Nyt Nordisk Forlag, 3/5 stjerner (anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck)

Aysel på 16 har opgivet at leve, hun går med selvmordstanker og leder efter en selvmordsmakker på internettet. Hun finder Roman på 17, der bor lige i nærheden, også han ønsker at dø. Snart planlægger de deres endeligt, mens de to lærer mere og mere om hinanden, bliver deres forbindelse stærkere og stærkere, indtil de står overfor det endelige valg: Liv eller død.
 
"Hvis man skar min mave op, ville depressionens sorte slange glide ud. Studievejledere elsker at sige: "Tænk positivt", men det er umuligt, når man har noget inden i sig, som kvæler hver eneste lillebitte gnist af lykke, man kan tvinge frem. Min krop er en effektiv kværker af positive tanker."
 
"Mit hjerte og andre sorte huller" er en fin lille roman, der beskæftiger sig med svære emner; selvmord, skyld, ensomhed og depression, men også venskab og kærlighed. Det er en roman skrevet om unge for unge. Aysel føler sig udenfor, hendes far er dømt for mord, og hendes mor har en ny familie, som Aysel bestemt ikke føler sig hjemme i eller velkommen hos. Hendes fars forbrydelse hænger som en tung sky over hendes hoved, og overalt hvor hun går, føler hun, at omverdenen dømmer hende for hans forbrydelse. Aysel har boet hos sin far, siden hendes forældre blev skilt, og forholdet til moderen er uden den store omsorg og kærlighed. Aysel er ked af det, depressiv, og så er hun blevet svigtet af dem tættest på, da tragedien rammer.

Dette er Jasmine Wargas debutroman, og hun gør det godt. Hun skildrer ungdommens problematikker på fineste vis, sproget er letlæseligt, og passende for en ungdomsroman, som dette bestemt er. Hun fører læseren ind i Aysels sind, og lader hende spejle sig i Roman, hvis familie kun vil ham det bedste. Begge føler de sig udenfor i familien, men Aysels beskrivelser af Romans mor, viser med al tydelighed, at fremmedgørelsen, han føler, udelukkende eksisterer i hans eget hoved. Warga viser hermed, hvordan menneskets sind fungerer, hvordan små ting kan blive noget helt andet, hvordan man kan føle sig stødt, svigtet eller ked af det over noget, som andre ikke skænker en tanke, eller som man nærmest selv har kreeret.
 
"Jeg trækker dynen op over hoevedet og synker ned i madrassen, lægger hænderne på maven og beder indtrængende den sorte slange om at minde mig om, at mor vil være bedre tjent med, at jeg ikke er her. Mere tryg. At det, der sker den 7. april, er bedre for hende i sidste ende. At det er det bedste for alle. Især for mig."
 
Mens Aysel altid har været en stille pige, den ensomme pige, er Roman det stik modsatte. Han er den flotte, populære basketballspiller, men som ligesom Aysel er gået totalt ned med flaget. Det sætter en stor fed streg under, at ensomhed og depression kan ramme alle, det er ikke forbeholdt de upopulære og utilpassede, men ligeså meget de populære, der synes at have styr på det hele.
 
Romanen rørte mig meget, specielt de sidste kapitler var utrolig følelsesladede, og romanen er generelt meget gribende. Warga har begået en flot debutroman, der er godt fortalt fra en teenagers synsvinkel. Om hvordan ensomheden kan æde en person op indefra. Dette er en af de romaner, hvor man bare inderligt håber, at alting skal ende godt, og at der kan være lys i mørket.

2 kommentarer :

  1. Det lyder virkelig som en rørende og letlæst bog. Perfekt til specialetiden! Den kommer på min liste – tak for den smukke anbefaling!

    SvarSlet